
 
 

 



 2 

SADRŢAJ: 
 

 
 
 
 

I SLOBODA IZRAŢAVANJA ................................................................. 3 
 
 
II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA .............. 6 
 
 
III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................. 11 
 
 
IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŢAVNIH ORGANA I 
KOLEKTIVNIH  ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 
PRAVA ........................................................................................................ 13 
 
REGULATORNA TELA ................................................................................ 13 
 
DRŢAVNI ORGANI ..................................................................................... 17 
 
KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE .................................................................. 19 
 
 
V  PROCES DIGITALIZACIJE ............................................................... 21 
 
 
VI  PROCES PRIVATIZACIJE ................................................................ 22 
 
 
VII ZAKLJUČAK .................................................................................... 22 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 3 

I SLOBODA IZRAŢAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleţeno je više slučajeva koji ukazuju na 

moguće povrede slobode izraţavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Dopisniku „Novosti“ iz Uţica, Nikoli Jankoviću, telefonom su upućene pretnje da će 

„završiti na groblju“, zbog pisanja o novootvorenoj autoperionici „Art“, u centru Zlatibora, 

prenele su „Novosti“ 1. juna. Tekst o spornom lokalu, objavljen je 28. maja pod naslovom 

„Propisi nisu isti za sve“. Na dan kada je dopisnik „Novosti“ trebalo da se sastane sa vlasnikom 

objekta, Aleksandrom AnĎićem, sluţbenikom u Opštini Čajetina, njegovom suprugom, kao i 

zakupcem lokala – perionice, Mitrom Đurovićem, koji su ţeleli da demantuju pojedine navode iz 

njegovog teksta, telefonom mu se javila nepoznata osoba i pretila da će „završiti na groblju“. Tri 

dana nakon pretnje, načelnica Policijske uprave Uţice, Dragica Jevtović, saopštila je da je 

otkrivena osoba za koju se sumnja da je uputila telefonski poziv novinaru i da je reč o Slobodanu 

Đuroviću iz Čajetine, radniku JKP „Zlatibor“. Policija je protiv Đurovića, koji je roĎak Mitra 

Đurovića, zakupca perionice, podnela krivičnu prijavu. 

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da niko ne sme da ograničava slobodu javnog 

informisanja, nijednim načinom podesnim da ograniči slobodan protok ideja, informacija i 

mišljenja. Istim Zakonom propisano je da niko ne sme da vrši bilo kakav fizički ili drugi pritisak 

na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. 

Krivičnim zakonikom, za ugroţavanje sigurnosti pretnjom da će napasti na ţivot ili telo, 

zaprećena je kazna zatvora do tri godine. Krivičnim zakonik, shodno izmenama iz 2009. godine, 

predviĎa i kvalifikovani oblik ovog krivičnog dela, za slučaj kada se ugroţava sigurnost licu koje 

obavlja poslove od javnog značaja u oblasti informisanja u vezi sa poslovima koje obavlja. U 

ovakvom kvalifikovanom slučaju, zaprećena je zatvorska kazna u trajanju od jedne do osam 

godina. Podsetimo, u prethodnim slučajevima u kojima se po izmenjenim odredbama Krivičnog 

zakonika sudilo za pretnje novinarki Brankici Stanković, Stefan Hadţiantonović iz Beograda 

osuĎen je prvostepeno na 15 meseci zatvora, Vladimir Samardţić iz Novog Sada, takoĎe 

prvostepeno, na 3 meseca zatvora, dok je u slučaju Gorana Klještana, Aleksandra Perišića, 

Milana Gudovića, Dragana ĐurĎevića, Nemanje Odalovića i Nemanje Bogdanovića, Prvi osnovni 

sud u Beogradu optuţnicu odbacio, našavši da u radnjama optuţenih za koje se terete nema 

elemenata ugroţavanja sigurnosti. Prvo osnovno javno tuţilaštvo u Beogradu uloţilo je ţalbu 

Apelacionom sudu protiv rešenja o odbacivanju optuţnice. 



 4 

1.2. Mešihat Islamske zajednice u Srbiji, kako su preneli mediji 20. juna, najoštrije je osudio 

objavljivanje fotomontaţe u dnevnom listu „Blic“ s likom glavnog muftije Muamera Zukorlića u 

pravoslavnoj svešteničkoj uniformi s krstom na glavi. Mešihat od urednika i vlasnika „Blica” 

traţi izvinjenje i „simboličnu“ nadoknadu od sto miliona evra. U suprotnom, najavljuje krivičnu 

prijavu i poziv muslimanima da bojkotuju distribuciju i prodaju „Blica“. „Ovim činom javnosti se 

šalje jasna poruka o pokrštavanju muslimana, gde nije pošteĎen najviši verski autoritet“, stoji u 

saopštenju Mešihata Islamske zajednice u Srbiji i dodaje da se time muslimanima šalje poruka 

da „njihove duhovne vrednosti ne uţivaju zaštitu zakona i sistema drţave“. Uredništvo Blica 

uputilo je istog dana izvinjenje muftiji Muameru Zukorliću, Mešihatu Islamske zajednice u Srbiji 

i svim vernicima muslimanske veroispovesti zbog, kako je navedeno, „neprimerene fotomontaţe 

objavljene u Blicu na strani Humor“. Uredništvo je istaklo da fotomontaţa smatra 

“nepotrebnom i nepromišljenom“, ali i da ona „ne predstavlja poziv i poruku Blica muslimanima 

o pokrštavanju“. Sabor Islamske zajednice, 26. juna objavio je saopštenje u kome se „sa 

ogorčenjem najoštrije osuĎuje sramnu uvredu lista Blic na račun muftije i muslimana“, što kako 

tvrde, simbolizuje nastavak „genocidne politike“ prema muslimanima. Ta verska zajednica 

pozvala je na bojkot lista „Blic“ i ponovila da zahteva krivičnu odgovornost počinioca uvrede i 

simboličnu odštetu od 100 miliona evra. 

 

Fotomontaţa muftije Muamera Zukorlića u odeţdi pravoslavnog sveštenika, objavljena u 

satiričnoj rubrici dnevnog lista „Blic“, dovela je do oštre reakcije prvo Mešihata, a zatim i Sabora 

Islamske zajednice u Srbiji. Ukoliko zaista doĎe do pokretanja postupaka koje je Sabor Islamske 

zajednice najavio, nije zgoreg podsetiti da u Srbiji postoji neslavna sudska praksa po pitanju 

satiričnih sadrţaja u medijima. Pre samo dva meseca, glavni i odgovorni urednik Čačanskih 

novina Stojan Marković obavezan je prvostepenom presudom Višeg suda u Čačku, da plati 

lideru Nove Srbije Velimiru Iliću 180.000 dinara, na ime naknade nematerijalne štete nanete 

povredom časti i ugleda. Viši sud u Čačku našao je tom prilikom da su Ilićeva čast i ugled 

povreĎeni, izmeĎu ostalog, i humoreskom „Zanemoćali mandarin“ objavljenom februara 2009. 

godine. Iako razlika postoji, utoliko što je Zukorlić, za razliku od Ilića, i verski lider, postoje i 

odreĎene sličnosti izmeĎu ova dva slučaja. Pre svega, Ustavom Republike Srbije, zajemčena je 

ne samo sloboda mišljenja i izraţavanja, i to kao sloboda da se govorom, pisanjem, slikom ili na 

drugi način traţe, primaju i šire obaveštenja i ideje, već i sloboda umetničkog stvaralaštva. 

Drugo, Muamer Zukorlić, kao javna ličnost, nuţno bi morao biti u obavezi da pokaţe viši stepen 

tolerancije prema medijskim sadrţajima koji se tiču njegove uloge glavnog muftije Islamske 

zajednice u Srbiji, uključujući tu i satirične sadrţaje bez obzira na njihovu formu u konkretnom 

slučaju. Na posletku, isticanje ogromnih odštetnih zahteva i poziv na bojkot, te posebno 

optuţivanje medija da njihovi satirični sadrţaji usmereni na jednu ličnost, ma koju funkciju ona 

obavljala, predstavljaju napad na sve muslimane i čak nastavak „genocidne politike“ prema 

muslimanima i čak poruku redakcije muslimanima o njihovom pokrštavanju, nesumnjivo 



 5 

ograničavaju slobodu javnog informisanja, odnosno slobodan protok ideja, informacija i 

mišljenja, i nesumnjivo moţe rezultirati u daljem jačanju autocenzure u medijima. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Pred Višim sudom u Novom Sadu, 2. juna odrţano je ročite u parnici po tuţbi odbornika 

Srpske radikalne stranke u Skupštini opštine Bečej, Nebojše Kolarskog, protiv izdavača 

nedeljnika „Bečejski mozaik“ i novinarke Kristine Demeter Filipčev. Kolarski je tuţio izdavača i 

novinarku za naknadu nematerijalne štete u iznosu od pola miliona dinara, zbog duševnih 

bolova pretrpljenih usled povrede časti i ugleda tekstom „Radikalno crno na belo“ iz februara 

2010. godine. U spornom tekstu, Kristina Demeter Filipčev navela je da je Kolarski na sednici 

SO, govoreći o lokalnim akcionim planovima za Rome i za zapošljavanje, koristio govor mrţnje, 

jer je graĎane delio na „crne“ i „bele“. Redakcija „Bečejskog mozaika“ saopštila je ranije da je 

Kolarski tek dva meseca od objavljivanja teksta došao u redakciju i zatraţio objavljivanje 

„izvinjenja“. „Pošto je zakonski rok istekao, redakcija mu je ponudila da sam napiše reagovanje, 

ali je Kolarski, uz opasku „vi niste normalni“ napustio redakciju“, saopštio je „Bečejski mozaik“. 

 

Shodno odredbi člana 82. Zakona o javnom informisanju, novinar, odgovorni urednik i pravno 

lice koje je osnivač javnog glasila ne odgovaraju za štetu ako je neistinita ili nepotpuna 

informacija verno preneta iz javne skupštinske rasprave. Nebojša Kolarski mogao bi imati 

osnova za uspeh u sporu isključivo ako je njegovo izlaganje iz Skupštine opštine Bečej pogrešno 

citirano ili stavljeno u neprihvatljiv kontekst. TakoĎe, povodom zahteva Kolarskog za 

objavljivanje „izvinjenja“, isto nije predviĎeno kao pravo Zakonom o javnom informisanju. 

Naime, izvinjenje je lični čin, a Zakon o javnom informisanju predviĎa samo pravo lica na koje 

se lično odnosi informacija podesna da povredi njegovo pravo ili interes, da od odgovornog 

urednika zahteva da, bez naknade, objavi odgovor u kome ono samo tvrdi da je informacija 

neistinita, nepotpuna ili netačno preneta. Zahtev za objavljivanje odgovora podnosi se u roku od 

30 dana od dana objavljivanja informacije u dnevnoj štampi ili dnevnoj radiodifuznoj emisiji, 

odnosno 60 dana od dana objavljivanja informacije u povremenoj štampi ili povremenoj 

radiodifuznoj emisiji. Na posletku, imajući u vidu da je Nebojša Kolarski odbornik u Skupštini 

opštine Bečej, to se i na njega odnosi odredba Zakona o javnom informisanju kojom je izričito 

predviĎeno da su nosiocima političkih funkcija ograničena prava koja imaju lica na koja se 

odnosi informacija, srazmerno opravdanom interesu javnosti u svakom konkretnom slučaju, 

ako je informacija vaţna za javnost s obzirom na činjenicu da lice na koje se odnosi informacija 

vrši odreĎenu funkciju. 

 



 6 

2.2. Večernje Novosti prenele su 10. juna da je, po prvi put, otkako je počela primena Zakona 

o izmenama i dopunama Zakona o javnom informisanju iz 2009. godine, javni tuţilac podneo 

prijavu protiv jednog medija zbog kršenja pretpostavke nevinosti. Pred beogradskim Privrednim 

sudom za 9. jun bio je zakazan, a potom i odloţen, pretres po optuţnom aktu protiv magazina 

„Tabloid“, zbog kršenja pretpostavke nevinosti Dragana Šutanovca, ministra odbrane. Razlog su 

tekstovi objavljeni u „Tabloidu“ u kojima se Šutanovac optuţuje za zloupotrebu poloţaja. 

 

Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o javnom informisanju iz 2009. godine, predviĎeno 

je da će se novčanom kaznom od 25% do 100% zbira vrednosti ukupno prodatog tiraţa javnog 

glasila, isporučenog distributerima na dan objavljivanja informacije, i vrednosti prodatog 

oglasnog prostora u tom broju javnog glasila, kazniti za privredni prestup osnivač javnog glasila 

ako se u javnom glasilu neko lice označi učiniocem kakvog kaţnjivog dela, odnosno oglasi krivim 

ili odgovornim pre pravnosnaţne odluke suda ili drugog nadleţnog organa. Za isti privredni 

prestup novčanom kaznom od 200.000,00 do 2.000.000,00 dinara kazniće se i odgovorno lice 

u osnivaču javnog glasila i odgovorni urednik javnog glasila. Zakonom je dalje predviĎeno da će, 

ako je delo učinjeno prvi put, sud izreći uslovnu osudu i zaštitnu meru javnog objavljivanja 

presude. Podsetimo, izmeĎu ostalog i za ovu odredbu Zakona o izmenama i dopunama Zakona o 

javnom informisanju, kao i za čitav Zakon u celini, ocena stručne javnosti bila je da ozbiljno 

ograničava slobodu izraţavanja. Zaštitnik graĎana podneo je još septembra 2009. godine 

predlog Ustavnom sudu Republike Srbije da utvrdi da odredbe ovog Zakona nisu u saglasnosti 

sa Ustavom, članom 10. Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda i 

članom 19. MeĎunarodnog pakta o graĎanskim i političkim pravima. Iako je iz Ustavnog suda 

odluka o ustavnosti Zakona o izmenama i dopunama Zakona o javnom informisanju bila 

najavljena za kraj marta, nema je ni do kraja juna. 

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA  

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.  Implementacija Zakona o javnom informisanju, obraĎena je, jednim delom i kroz odeljak 

o slobodi izraţavanja. 

 

1.2. Nemačka kompanija WAZ odlučila da se povuče iz Srbije i da počne prodaju udela u 

„Politici“ i „Dnevniku“. Kako se navodi u saopštenju, dostavljenom medijima 15. juna, 

predsednik WAZ-a, Bodo Hombah,  je u poverljivom pismu zamolio predsednika Srbije Borisa 



 7 

Tadića, da pomogne da taj izlazak bude u skladu sa zakonom i fer. Dodaje se da je u tom pismu, 

Hombah opisao iskustva WAZ-a kao investitora u Srbiji. WAZ ima 50% vlasništva u kompaniji 

„Politika novine i magazini“, koja je izdavač dnevnog lista Politika, većinsko vlasništvo ima i u 

novosadskom „Dnevniku“, a isključivi je vlasnik „Štampa sistema“, kompanije koja se bavi 

distribucijom štampe. Pretpostavlja da se da su razlog povlačenja prepreke sa kojima su bili 

suočeni u svojoj nameri da preuzmu „Novosti“. Ekonomisti i stručnjaci za inostrana ulaganja u 

Srbiju nisu ţeleli da komentarišu saopštenje WAZ-a, ali se slaţu da će odlazak ove medijske kuće 

imati negativne efekte na buduća ulaganja iz inostranstva, posebno iz Nemačke. Izvestilac 

Evropskog parlamenta za Srbiju Jelko Kacin ocenio je juče da najavljeno povlačenje medijske 

grupe WAZ iz Srbije „nije dobra vest ni za slobodu medija u Srbiji, kao ni za privlačenje stranih 

investicija u Srbiju“. Kacin je podsetio da su sloboda medija i funkcionalna trţišna ekonomija, 

koja podrazumeva ravnopravan tretman domaćih i stranih investitora, kao i vladavinu prava, 

meĎu najvaţnijim uslovima za napredak Srbije ka članstvu u EU. Nebojša Bradić, ministar 

kulture Srbije, sa druge strane, smatra da iza najave WAZ-a stoje isključivo ekonomski razlozi, te 

da povlačenje ne bi trebalo da uzdrma srpsku medijsku scenu. 

 

Poslednjih meseci, javnosti su iz različitih izvora postale dostupne informacije o kontraverznom 

preuzimanju „Novosti“, u koje je bio uključen i WAZ. Kontraverze u vezi sa ovom preuzimanjem, 

dovode se u vezu sa najavom WAZ-a da se povuče iz Srbije. Naime, kako tvrdi Stanko Subotić 

Cane, srpski biznismen koji ţivi u Švajcarskoj (protiv koga je u Srbiji podignuta optuţnica za 

zloupotrebu sluţbenog poloţaja, kao rezultat policijske akcije „Mreţa“ koja se bavila otkrivanjem 

kanala krijumčarenja cigareta), WAZ je osujećen u pokušaju neposrednog preuzimanja 

„Novosti” još 2005. godine. WAZ je potvrdio da je preuzimanje kontrole nad „Novostima“ 2006. 

godine, od strane kompanija Ardos Holding GmbH, Trimex Investments GmbH i Karamat Ltd. 

finansirao svojim novcem. Navedene kompanije dovode se u vezu sa srpskim biznismenom 

Milanom Bekom. Stanko Subotić Cane tvrdi da je svojim bankarskim garancijama jemčio da će 

većinski paket akcija „Novosti“, Ardos Holding GmbH, Trimex Investments GmbH i Karamat 

Ltd. na kraju preneti na WAZ, do čega još uvek nije došlo. WAZ je 23. juna saopštio da je 

preuzeo Ardos Holding GmbH, te da je navedeno preuzimanje samo mehanizam kroz koji WAZ 

namerava da proda svoje učešće u „Novostima“ u ostvarivanju najavljenog izlaska sa srpskog 

trţišta. Ministar unutrašnjih poslova Srbije, Ivica Dačić, izjavio je istog 23. juna da je policija po 

nalogu tuţilaštva pokrenula istragu u vezi privatizacije „Novosti“. Iako najavljena istraga tek 

treba da otkrije pravu pozadinu preuzimanja „Novosti“, nesporno je da je ovaj slučaj učinio 

očiglednim meru u kojoj je medijsko vlasništvo u Srbiji netransparentno, a uslovi poslovanja 

takvi da trţište napuštaju čak i velike evropske medijske kompanije sa bogatim iskustvom 

poslovanja u zemljama tranzicione demokratije. Slučaj „Novosti“ takoĎe je pokazao da ni izmene 

Zakona o javnom informisanju iz 2009. godine, kojima je Srbija dobila medijski registar, nisu 

obezbedile nikakav pomak na planu transparentnosti medijskog vlasništva. 



 8 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

2.1.  Implementacija Zakona o radiodifuziji, u ovom izveštaju, u jednom delu biće obraĎena i 

kroz odeljak koji se bavi monitoringom rada nadleţnog regulatornog tela, Republičke 

radiodifuzne agencije. 

 

2.2. Emisija Olivere Kovačević „Da, moţda, ne“ na RTS-u, u kojoj je trebalo da se raspravlja o 

aferi „Satelit“, otkazana je u petak 2. juna samo nekoliko minuta pre nego što je trebalo da počne 

njeno snimanje. Zvanično objašnjenje je da pravni tim RTS-a nije dozvolio da se u emisiji pojavi 

lice protiv koga je podignuta optuţnica - Prvoslav Davinić. Olivera Kovačević tvrdi da je ona tek 

oko 18.30 saznala za otkazivanje! „Emisija se snima od 20.15 do 21.30, pa se emituje pola sata 

kasnije. Mene je šef Pravne sluţbe RTS-a, Stanislav Veljković, obavestio oko 18.30 da je 

odlučeno da se na Javnom servisu ne ugosti osoba protiv koje je podignuta optuţnica. Mi nismo 

znali da njegovo gostovanje moţe da izazove pravni problem RTS-u. Moja ekipa je u emisiju 

pozvala i predstavnike Tuţilaštva, ali su oni odbili da doĎu. Ja emisiju „Da, moţda, ne“ radim 

već dve godine i ovo je prvi put da mi se ovako nešto dogodi,“ rekla je Kovačevićeva. Pored 

Davinića, kao gosti su bili najavljeni i njegov advokat Dragan Pašić, bivši ministar odbrane 

Zoran Stanković i nekadašnji direktor Vojno-obaveštajne agencije, Branislav Anočić. 

 

Zabrana intervjuisanja optuţenih lica u toku trajanja krivičnog postupka, nije predviĎena ni 

Krivičnim zakonikom, niti Zakonikom o krivičnom postupku, niti Zakonom o javnom 

informisanju. Naprotiv svi ovi propisi insistiraju na poštovanju prezumpcije nevinosti. Do toga 

da se pravni tim RTS-a usprotivi pojavljivanju u programu lica protiv koga je podignuta 

optuţnica, nije mogao dovesti ni Kodeks ponašanja emitera („Sluţbeni glasnik RS”, br. 

63/2007), koji je Republička radiodifuzna agencija donela shodno odredbi člana 8. i člana 12. 

Zakona o radiodifuziji. Naime, Kodeksom je u delu koji se odnosi na praćenje istrage, 

predviĎeno da emiteri ne smeju ni na koji način ometati istragu tokom njenog trajanja, kao i da 

tokom trajanja istrage ne smeju intervjuisati počinioce. MeĎutim, istraga protiv Davinića je 

okončana i podignuta je optuţnica. TakoĎe, podsetićemo da je Beogradski centar za ljudska 

prava još početkom 2008. godine, podneo Inicijativu za ocenu ustavnosti Kodeksa ponašanja 

emitera, izmeĎu ostalog i povodom uputstva koje se odnosi na praćenje istrage. Nije poznato da 

se Ustavni sud po ovoj inicijativi izjašnjavao. Razlog eventualne zabrinutosti pravnog tima RTS-

a mogao je eventualno da leţi u strahu od krivičnog dela nedozvoljeno javno komentarisanje 

sudskih postupaka, uvedenog u Krivični zakonik izmenama iz 2009. godine. Naime, član 336a 

Zakonika predviĎa da će lice koje za vreme trajanja postupka pred sudom, a pre donošenja 

pravosnaţne sudske odluke, u nameri da povredi pretpostavku nevinosti ili nezavisnosti suda, 

daje javne izjave u sredstvima javnog informisanja, biti kaţnjeno zatvorom do šest meseci i 



 9 

novčanom kaznom. Ako razlog otkazivanja emisije zaista leţi u zabrinutosti pravnog tima RTS-a 

da bi moglo doći do povrede navedene odredbe Krivičnog zakonika, odnosno da bi Davinić i 

njegov advokat učešće u emisiji mogli zloupotrebiti zarad uticaja na nezavisnost sudstva, onda bi 

to mogao biti signal ozbiljnog nepoverenja rukovodstva RTS-a u sposobnost svojih autora i 

novinara da usmeravaju tok emisija koje vode i zapravo dokaz narastajuće autocenzure i u 

programima javnog servisa.  

 

3. Zakon o lokalnoj samoupravi 

 

3.1. Gradonačelnik Čačka, Velimir Stanojević, potpisao je početkom meseca ugovore o 

„informisanju od lokalnog značaja“ sa direktorima pet glasila čije je sedište u ovom gradu. Te 

redakcije će svakog meseca meĎu sobom deliti ukupno milion dinara. „U gradskom budţetu za 

ovu godinu informisanju je namenjeno deset miliona dinara, a prvenstvena duţnost nam je da ih 

usmerimo u pravovremeno obaveštavanje graĎana o svemu što se ovde zbiva. Pored toga, 

verujem da će ovi ugovori pozitivno uticati i na materijalne prilike čačanskih novinara, čiji 

profesionalni standardi nikad nisu bili sporni,“ rekao je gradonačelnik Stanojević za Politiku. 

Politika prenosi da se radi o novoj preraspodeli informativnog dinara u gradu, pošto je do kraja 

prošle godine taj budţetski novac odlazio uglavnom redakcijama nastalim u okrilju „Čačanskog 

glasa“, čiji je osnivač bio grad. Od decembra, meĎutim, svi čačanski mediji su u privatnom 

vlasništvu. Ugovorom je regionalnoj TV Čačak opredeljeno 350.000 dinara mesečno, uz obavezu 

da proizvede i emituje predviĎeni broj priloga u dnevnim emisijama i jednočasovnu emisiju „TV 

parlament“ svake sedmice. Lokalnoj RTV Galaksija 32 opredeljeno je 200.000 dinara mesečno. 

Produkcija „ČA-video“ zaključila je ugovor na 128.000 dinara, a Radio Čačak na 80.000 dinara. 

List „Čačanski glas“ dobio je 95.000 dinara mesečno. Medijske kuće obavezne su da graĎane 

informišu „istinito, objektivno, potpuno i blagovremeno u skladu sa zakonom, pravilima struke i 

novinarske etike“, i da uz fakturu dostavljaju overen i potpisan pregled emitovanog programa i 

objavljenih tekstova. U toku sedmice, pisarnica gradske uprave u Čačku primila je i ponude 

Radio Ozona i lista „Čačanske  novine“ o kojima će gradonačelnik Stanojević naknadno odlučiti. 

Na ove ugovore, inače, nije primenjen Zakon o javnim nabavkama, pa nije bilo oglasa za 

dostavljanje ponuda, već su iste prispele na osnovu internog poziva upućenog redakcijama čije 

je sedište u Čačku. Iz iste stavke gradskog budţeta plaćaju se i direktni prenosi sednica 

Skupštine grada. Taj posao, odlukom skupštine, poveren je Radio Čačku, po ceni od 68.000 

dinara za dan prenosa.  

 

Zakonom o lokalnoj samoupravi propisano je da su opštine i gradovi nadleţni da se staraju o 

javnom informisanju od lokalnog značaja i obezbeĎuju uslove za javno informisanje na srpskom 

jeziku i jeziku nacionalnih manjina koji se koriste na teritoriji opštine. Zakon, meĎutim, o čemu 



 10 

smo u ranijim izveštajima u više navrata pisali, ne propisuje način na koji se ova sredstva 

opredeljuju, tako da se po tom pitanju praksa razlikuje od lokalne samouprave do lokalne 

samouprave. Lokalne samouprave, po sopstvenom nahoĎenju, opredeljuju se u ovakvim 

slučajevima ili za konkurse, ili za voĎenje postupaka javnih nabavki usluga, ili za neposredne 

pogodbe sa pojedinim medijima, a ponekad i za kombinaciju navedenih modela. Ono što 

posebno zabrinjava u slučaju Čačka, a slična praksa postoji i u nekim drugim opštinama, jeste 

pitanje kriterijuma po kojima će lokalna vlast procenjivati da li mediji graĎane informišu 

„istinito, objektivno, potpuno i blagovremeno u skladu sa zakonom, pravilima struke i 

novinarske etike“. Dok ovakvo finasiranje ne bude na jedinstven način rešeno, i pri tome na 

način koji će obezbediti zaštitu od zloupotreba zarad ostvarivanja nedozvoljenog uticaja na način 

izveštavanja o funkcionisanju lokalnih vlasti, ostaje zabrinutost da se obezbeĎivanje uslova i 

staranje o javnom informisanju od lokalnog značaja, posebno u kriznim vremenima, pretvara u 

novi mehanizam kontrole medija od strane lokalnih vlasti. Upravo u navedenom smislu raduje 

što su ministarstva za kulturu i za drţavnu upravu i lokalnu samoupravu podrţala inicijativu tri 

medijska udruţenja da utvrde preporuke o načinu i kriterijumima raspodele sredstava iz 

lokalnih budţeta lokalnim medijima. Nezavisno udruţenje novinara Srbije (NUNS), Asocijacija 

nezavisnih elektronskih medija (ANEM) i „Lokal pres“, kako je najavljeno, uradiće u 

najskorijem roku preporuke sa kriterijumima za raspodelu sredstava, koje će lokalnim 

samoupravama proslediti pomenuta dva ministarstva, kao i Stalna konferencija gradova i 

opština. 

 

4. Zakon o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja 

 

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti organizovao je 

meĎunarodnu konferenciju „Sloboda pristupa informacijama i poloţaj uzbunjivača“ na kojoj je 

učestvovalo više od 50 učesnika. Konferencija je odrţana 29. juna. Povod za konferenciju je bila i 

Rezolucija Parlamentarne skupštine Saveta Evrope o zaštiti uzbunjivača koja je usvojena aprila 

2010. godine. Rezolucija uspostavlja standarde zaštite uzbunjivača i predviĎa druge mere u cilju 

zaštite lica koja obelodane informacije za koje javnost ima interes da zna.  

 

Podsetimo, izmenama Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja iz 

decembra 2009, prvi put su u Srbiji usvojene odredbe o oslobaĎanju od odgovornosti lica koji 

javnosti učine odreĎene informacije dostupnim. Naţalost, ove odredbe ne predstavljaju 

adekvatnu i suštinsku zaštitu uzbunjivača, s obzirom da se zaštita odnosi na obelodanjivanje 

informacija koje su po opštim principima prava na slobodan pristup informacijama već 

dostupne javnosti. TakoĎe, ove odredbe ne obezbeĎuju sveobuhvatno zaštitu uzbunjivača, jer se 

odnose samo na lica zaposlena u organima javnih vlasti, a ne i na lica koja su zaposlena u 



 11 

privatnom sektoru. Na konferenciji je zaključeno da je za uspostavljanje pravog sistema zaštite 

prava na pristup informacijama neophodno da postoji efikasna zakonom utvrĎena zaštita 

uzbunjivača, te da uzbunjivači moraju biti zaštićeni od svih vidova odmazde. 

 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA 

 

1.  Zakon o elektronskim komunikacijama 

 

1.1. Zaštitnik graĎana, Saša Janković, podneo je 8. juna nadleţnom odboru Skupštine Srbije 

amandmane na Predlog zakona o elektronskim komunikacijama, kojima se traţi da, u skladu sa 

Ustavom, policija i tajne sluţbe za uvid u podatke o elektronskoj komunikaciji graĎana 

prethodno pribave odluku suda. Amandmanima se, takoĎe, otklanja mogućnost da se zakon 

tumači na način koji suţava ovlašćenja Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu 

podataka o ličnosti u obavljanju nadzora nad zakonitošću obrade tih podataka. Šefica poslaničke 

grupe ZES Nada Kolundţija ocenila je prvi amandman Zaštitnika graĎana kao nepotreban. 

Kolundţija je rekla da zakon o elektronskoj komunikaciji ne moţe da reguliše nadleţnosti nekih 

drugih organa, suda, odnosno BIA. Odbor za saobraćaj i veze Skupštine Srbije odbio je 14. juna 

amandman. Janković je najavio da će, ako Zakon bude usvojen, zaštitu traţiti od Ustavnog suda 

Srbije. Jovan Stojić, šef kabineta direktora BIA Saše Vukadinovića, kaţe da se donošenjem ovog 

zakona ništa bitnije neće promeniti, jer sluţbama i policiji ni do sada nije bilo potrebno 

odobrenje suda za kontrolu ko s kim, kada, koliko i odakle komunicira. „Sve to moţemo da 

radimo na osnovu zakona o BIA, VBA, VOA i policiji. S druge strane, sudska odluka je potrebna 

kada je u pitanju prisluškivanje,“ rekao je Stojić. Skupština Srbije usvojila je Zakon o 

elektronskim komunikacijama 29. juna, bez amandmana Zaštitnika graĎana. 

 

Predlog Zakona o elektronskim komunikacijama, u članu 128. stav 1. predviĎa da je svaki 

telekomunikacioni operator duţan da zadrţi podatke koji se odnose na vrstu komunikacije, njen 

izvor i odredište, početak, trajanje i završetak, identifikaciju korisničke opreme, uključujući i 

mobilnu korisničku opremu, a radi sprovoĎenja istrage, otkrivanja krivičnih dela i voĎenja 

krivičnog postupka, u skladu sa zakonom kojim se ureĎuje krivični postupak, kao i za potrebe 

zaštite nacionalne i javne bezbednosti Republike Srbije, u skladu sa zakonima kojima se ureĎuje 

rad sluţbi bezbednosti Republike Srbije i rad organa unutrašnjih poslova. Zaštitnik graĎana je 

podneo predlog amandmana kojim se izbegava pozivanje na zakone kojima se ureĎuje rad sluţbi 

bezbednosti Republike Srbije i rad organa unutrašnjih poslova. Naime, neki od ovih propisa, 

predviĎaju mogućnost nadzora telekomunikacija i informacionih sistema radi prikupljanja 



 12 

podataka o telekomunikacionom saobraćaju i lokaciji korisnika, bez uvida u njihov sadrţaj, i bez 

sudskog naloga, a na nalogu insistiraju jedino ako se vrši uvid u sadrţaj komunikacija, odnosno 

ako se one, drugim rečima prisluškuju. Zaštitnik graĎana zauzeo je stanovište da navedeni 

propisi nisu u svemu usklaĎeni sa odredbom člana 41. Ustava Republike Srbije, kojim je 

zajemčena tajnost pisama i drugih sredstava komuniciranja, uz odstupanja koja su dozvoljena 

samo na odreĎeno vreme i samo na osnovu odluke suda. Podsetimo, Ustavni sud Republike 

Srbije, 28. maja 2009. godine, doneo je Odluku kojom je utvrdio da odredba člana 55. stav 1. 

Zakona o telekomunikacijama nije u saglasnosti s Ustavom. Član 55. stav 1. Zakona o 

telekomunikacijama, pre intervencije Ustavnog suda utvrĎivao je da su zabranjene sve 

aktivnosti ili korišćenje ureĎaja kojima se ugroţava ili narušava privatnost i poverljivost poruka 

koje se prenose telekomunikacionim mreţama, osim kada postoji saglasnost korisnika ili ako se 

ove aktivnosti vrše u skladu sa zakonom, ili sudskim nalogom izdatim u skladu sa zakonom. 

Nakon intervencije Ustavnog suda, iz navedene odredbe brisane su samo dve reči (zakonom ili), 

jer je sud stao na stanovište da se privatnost i poverljivost poruka ne mogu narušavati samo na 

način kako je to Ustavom utvrĎeno, odnosno samo na osnovu sudskog naloga koji je izdat u 

skladu sa zakonom. Budući da Zakon o elektronskim komunikacijama zamenjuje Zakon o 

telekomunikacijama, direktna posledica usvajanja ovog Zakona bez amandmana koji je 

predloţio Zaštitnik graĎana, jeste da se nivo zaštite ljudskih prava ponovo vraća na stanje pre 

citirane odluke Ustavnog suda od 28. maja 2009. godine. S druge strane, činjenica je da koren 

problema nije u Zakonu o elektronskim komunikacijama, već u drugim propisima na koje se on 

poziva, te da bi problem nadleţnosti policije i sluţbi bezbednosti, trebalo rešavati kroz propise 

koji te nadleţnosti regulišu, a ne posredno, kroz telekomunikacione propise. Što se tiče posledica 

usvajanja Zakona o elektronskim komunikacijama po medije, one se pre svega ogledaju u 

mogućnosti da se praćenjem listinga odlaznih i dolaznih poziva novinara, lakše otkrivaju izvori 

njihovih informacija, te da se na taj način izigrava odredba Zakona o javnom informisanju koja 

novinarima priznaje pravo na zaštitu izvora. 

 

1.2. Predlog zakona o elektronskim komunikacijama vraća inspekcijski nadzor nad 

primenom ovog zakona u nadleţnost Ministarstva za telekomunikacije i informaciono društvo, 

odnosno organa autonomne pokrajine na teritoriji Vojvodine. Inspektori će biti posebno 

ovlašćeni da, izmeĎu ostalog, preduzimaju mere koje uključuju odreĎivanje zabrane rada, 

pečaćenja i oduzimanja elektronske komunikacione opreme ili dela opreme, naročito ako se 

radio-frekvencijski spektar neovlašćeno koristi, ako se koristi suprotno propisanim uslovima 

korišćenja ili ako se utvrdi da rad elektronske komunikacione opreme predstavlja neposrednu i 

ozbiljnu pretnju javnoj bezbednosti ili ugroţava ţivotnu sredinu. Inspektori će takoĎe biti 

ovlašćeni da privremeno zabranjuju obavljanje delatnosti zatvaranjem prostorija u kojima se 

obavlja delatnost ili na drugi odgovarajući način, u slučajevima kada se onemogući vršenje 



 13 

nadzora. Protiv rešenja inspektora moći će da se izjavi ţalba Ministarstvu za telekomunikacije i 

informaciono društvo, ali takva ţalba neće odlagati izvršenje rešenja. 

 

Rasprava o Predlogu zakona o elektronskim komunikacijama u Narodnoj skupštini Republike 

Srbije, ali i šire u javnosti, gotovo u celosti pretvorila se u polemiku o meri u kojoj taj propis 

ugroţava Ustavom zajemčena tajnost sredstava komuniciranja. Sa druge strane, gotovo 

neprimećeno su prošla odreĎena nova rešenja koja bude nadu da će radio piraterija, kao jedan 

od najozbiljnijih problema srpske medijske scene napokon biti rešena. Naime, u skladu sa 

Zakonom o drţavnoj upravi, inspekcijski nadzor mogli su da vrše samo republički organi uprave, 

a kao povereni posao samo još organi autonomne pokrajine, opštine, grada i grada Beograda. 

Zakon o telekomunikacijama nije predvideo postojanje telekomunikacione inspekcije već, 

umesto nje, kontrolore telekomunikacija u sastavu Republičke agencije za telekomunikacije. 

Polazeći od statusa Republičke agencije za telekomunikacije, kao nezavisnog regulatornog tela, 

njeni kontrolori telekomunikacija nisu mogli da vrše inspekcijski nadzor, pa samim tim ni da 

zabranjuju rad ili pečate i oduzimaju opremu. Ovo se pokazalo kao ozbiljna smetnja u borbi 

protiv piratskih emitera, koji su zloupotrebljavali činjenicu da kontrolori telekomunikacija nisu 

imali ovlašćenja da im oduzimaju opremu i jednostavno ignorisali rešenja koja je RATEL na 

osnovu izvršene kontrole donosio. Za očekivati je da će Zakon o elektronskim komunikacijama 

sa vraćanjem inspektora sa punim nadleţnostima, napokon omogućiti efikasnu borbu protiv 

radio piraterije. 

  

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŢAVNIH ORGANA I 

KOLEKTIVNIH  ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

REGULATORNA TELA 

 

1. REPUBLIČKA RADIODIFUZNA AGENCIJA (RRA)  

 

1.1. Savet Republičke radiodifuzne agencije doneo je odluku o utvrĎivanju liste dogaĎaja od 

nacionalnog interesa za graĎane u Srbiji, na kojoj se nalazi oko 60 kulturnih i sportskih 

dogaĎaja. Odluka u kojoj se navodi da je doneta na sednici Saveta RRA 21. maja, objavljena je 11. 

juna. MeĎu dogaĎajima iz kulture na listi se nalaze i Nišvil, Bitef, Oktobarski salon, Gitar art 

festival, Exit, Fest, Kustendorf, Svetski dan slobode medija i drugi. Sportskih dogaĎaja značajnih 

za javnost Srbije ima više od 30, a reč je o Olimpijskim igrama, svetskim i evropskim 

prvenstvima u fudbalu, košarci, vaterpolu, odbojci, rukometu, atletici, plivanju. TakoĎe, na listi 



 14 

se nalaze i teniski dogaĎaji - Dejvis i Fed kup i sva četiri gren slem turnira, odnosno mečevi na 

gren slem turnirima u kojima učestvuju srpski takmičari, kao i drugi sportski dogaĎaji iz 

različitih disciplina. 

 

Članom 71. Zakona o radiodifuziji predviĎeno je da će Republička radiodifuzna agencija odrediti 

listu dogaĎaja koji su od interesa za sve graĎane u Republici Srbiji, na koje isključivo pravo 

prenosa moţe ostvariti samo emiter sa nacionalnim pokrivanjem. Istim članom Zakona 

predviĎeno je i da je emiter koji ima isključivo pravo prenosa dogaĎaja sa liste koju je odredila 

RRA, duţan da svim drugim zainteresovanim emiterima dozvoli i omogući da snime i emituju 

kratke izveštaje sa tog dogaĎaja u trajanju do devedeset sekundi koji će sadrţati i autentičnu 

sliku i ton sa takvog dogaĎaja. Članom 9. Evropske konvencije o prekograničnoj televiziji koju je 

Srbija ratifikovala 2009. godine, takoĎe je predviĎeno da će svaka drţava potpisnica Konvencije 

ispitati, i gde je potrebno, preduzeti zakonske mere kao što su uvoĎenje prava na kratko 

izveštavanje o dogaĎajima od velikog interesa za javnost, da bi se izbeglo osujećenje prava 

javnosti na informacije usled ostvarivanja ekskluzivnih prava na emitovanje i reemitovanje od 

strane radiodifuzne organizacije pod njenom jurisdikcijom. Članom 9. bis iste Konvencije, 

predviĎeno da svaka drţava potpisnica zadrţava pravo da preduzme mere kako bi obezbedila da 

radiodifuzna organizacija u okviru njene jurisdikcije ne emituje na ekskluzivnoj bazi dogaĎaje za 

koje ta drţava ugovornica smatra da su od izuzetne vaţnosti za društvo, na takav način da lišava 

znatan deo javnosti u toj drţavi ugovornici mogućnosti da prati takve dogaĎaje bilo u direktnom 

ili naknadnom prenosu na besplatnoj televiziji. Ukoliko do toga dolazi, ta drţava potpisnica 

Konvencije moţe da pribegne sastavljanju liste odreĎenih dogaĎaja za koje smatra da su od 

izuzetne vaţnosti za društvo. Slučajevi iz člana 9. bis Konvencije, da neka regionalna ili lokalna 

televizija otkupi ekskluzivna prava na emitovanje nekog dogaĎaja od nacionalnog značaja, u 

Srbiji se nisu dešavali, makar ne po saznanjima autora ovog izveštaja. Sa druge strane, slučajevi 

iz člana 9. Konvencije, izuzetno su česti, posebno u odnosu na velike sportske dogaĎaje, 

eksloatacija prava na čije televizijsko praćenje se po pravilu vrši na principu nacionalnog 

ekskluziviteta. Zato je izuzetno dobro što je RRA napokon donela odluku o utvrĎivanju liste 

dogaĎaja od nacionalnog interesa, budući da na taj način i drugi zainteresovani emiteri stiču 

pravo, koje je emiter nosilac eksluzivnih prava duţan da trpi, da snime i emituju kratke izveštaje 

koji će sadrţati i autentičnu sliku i ton sa takvog dogaĎaja u trajanju do devedeset sekundi. 

Razlog što je RRA utvrdila ovu listu sada, iako pravo na njeno utvrĎivanje postoji od usvajanja 

Zakona o radiodifuziji 2002. godine, leţi u činjenici da se ovog leta odrţavao Svetski kup u 

fudbalu. Činjenica da je lista objavljena na dan početka Svetskog kupa, omogućila je emiterima 

da, i pored činjenice da je RTS bio nosilac eksluzivnih prava za emitovanje prenosa utakmica 

Svetskog kupa, emituju kratke izveštaje sa autentičnom slikom i tonom iz Juţne Afrike. 

 



 15 

1.2. Savet RRA doneo je odluku da protiv televizije „Pink“, televizije „Košava“ i Radio 

televizije Srbije podnese prekršajne prijave, saopšteno je iz Agencije 21. juna. Protiv televizije 

„Pink“ prekršajni postupak biće pokrenut zbog sadrţaja u rijaliti-programu „Farma“ koji mogu 

da škode fizičkom, mentalnom ili moralnom razvoju dece i omladine. Nakon ranije intervencije 

Saveta RRA, navodi se u saopštenju, televizija „Pink“ uloţila je vidljiv napor da program 

„Farma“ uskladi sa vaţećim propisima i posle toga nisu zabeleţeni teţi prekršaji Zakona o 

radiodifuziji, niti Kodeksa ponašanja emitera, ali je odluka o pokretanju prekršajnog postupka 

doneta zbog ranijih neprihvatljivih ekscesa u programu televizije „Pink“ koja emituje ovaj 

rijaliti-program. Zbog istog prekršaja Zakona o radiofuziji, odlučeno je da se  pokrene postupak i 

u slučaju emisije „Luda kuća“ televizije „Košava“. Protiv Radio televizije Srbije RRA će podneti 

prekršajne prijave  zbog emitovanja reklama za pivo, što je nedozvoljeno van vremenskog 

intervala od 18 do 6 časova. Reč je o oglasnim sadrţajima koji se na RTS-u emituju neposredno 

pre prenosa utakmica Svetskog prvenstva u fudbalu. Prijave sudiji za prekršaje biće podnete i 

protiv svih nacionalnih emitera kod kojih su zabeleţeni prekršaji Zakona o oglašavanju, 

saopšteno je iz RRA. 

 

Saopštenje RRA poziva se na odredbe člana 68. stav 1. tačka 5. i 6. Zakona o radiodifuziji. 

Članom 68. stav 1. tačka 5. Zakona, utvrĎena je zabrana emitovanja programa čiji sadrţaji mogu 

da škode fizičkom, mentalnom ili moralnom razvoju dece i omladine u periodu od izmeĎu 06 do 

24 časa, te predviĎena obaveza da se takvi programi jasno označe ukoliko se emituju izmeĎu 24 i 

06 časova.  Članom 68. stav 1. tačka 6. Zakona o radiodifuziji utvrĎena je zabrana emitovanja 

programa koji sadrţe pornografiju ili čiji sadrţaji ističu i podrţavaju nasilje, narkomaniju ili 

druge vidove kriminalnog ponašanja, kao i programa koji zloupotrebljavaju lakovernost 

gledalaca ili slušalaca. Za ove prekršaje zaprećena je novčana kazna u rasponu od 300.000 do 

1.000.000 dinara za osnivača, kao i novčana kazna u rasponu od 20.000 do 50.000 dinara za 

odgovorno lice. Radio televiziji Srbije, pak, stavlja se na teret da je prekršila odredbu člana 68. 

stav 2. tačka 2. Zakona o oglašavanju, kojom je zabranjeno oglašavanje piva i vina, uključujući 

svako isticanje ţiga i druge oznake piva i vina ili proizvoĎača piva i vina u radio i televizijskim 

programima, osim u periodu od 18:00 do 06:00 časova. Nejasno je, meĎutim, zašto se u 

saopštenju navodi da je protiv Radio televizije Srbije podneta prekršajna prijava, kada ono što se 

ustanovi javnog servisa stavlja na teret, predstavlja privredni prestup za koji je zaprećena kazna 

u rasponu od 300.000 do 3.000.000 dinara za pravno lice, odnosno i veća kazna ako je 

oglašavanjem u konkretnom slučaju ostvarena dobit veća od 1.500.000 dinara, najviše do 

trostruke vrednosti ostvarene dobiti. Za isti privredni prestup kazniće se i odgovorno lice u 

pravnom licu, novčanom kaznom u rasponu od 50.000 do 200.000 dinara. 

 

 



 16 

2. REPUBLIČKA AGENCIJA ZA TELEKOMUNIKACIJE (RATEL)  

 

2.1. Kako prenosi dnevni list Danas u broju od 15. juna, pozivajući se na podatke Republičke 

agencije za telekomunikacije, borba protiv piratskih stanica u Srbiji uspešnija je od početka 

2010. godine u odnosu na godinu i po dana ranije. Naime, broj emitera koji u ovom trenutku 

rade bez dozvole u Srbiji iznosi 52, dok je broj zauzetih frekvencija ilegalnim emitovanjem 70, 

tvrde u RATEL-u. Prema njihovim podacima, broj nelegalnih emitera koji više ne rade je 134, a 

broj osloboĎenih frekvencija 146. Danas podseća da je od septembra 2008. godine u akciji 

gašenja radio i televizijskih stanica koje emituju program bez dozvole, RATEL registrovao 181 

piratskog emitera sa 211 frekvencija, a do januara ove godine je bilo ugašeno svega oko 70. 

Inače, broj nelegalnih emitera menja se svakodnevno, jer mnoge stanice kojima se zapečati 

objekat i oprema, polome sluţbeni pečat i nastavljaju kasnije da rade. U RATEL-u navode da 

najveći broj emitera bez dozvole emituje na područjima Novog Sada, Zrenjanina i Subotice.  

 

Jedan od razloga koji je doveo do toga da borba protiv piratskih emitera bude toliko duga i ne 

preterano uspešna, obrazloţen je i u delu ovog izveštaja koji se bavi usvajanjem Zakona o 

elektronskim komunikacijama. Taj zakon zameniće Zakon o komunikacijama iz 2005. godine, 

koji je inspektore telekomunikacija, zamenio kontrolorima u sastavu RATEL-a koji nemaju 

ovlašćenja da oduzimaju telekomunikacionu opremu, odnosno ilegalne predajnike ili delove 

ilegalnih predajnika. U nedavno objavljenom izveštaju Nezavisnog društva novinara Vojvodine 

(NDNV) navodi se da je najveća koncentracija radio pirata oko Novog Sada, gde se koristi 

„prirodni, dominantni poloţaj Fruške gore i emituje iz kafana i vikendica“. Jedan broj ilegalnih 

radio stanica pokrenuo je sporove kod raznih sudova, sa ciljem da ceo proces razvuku koliko god 

mogu, koriteći u meĎuvremenu okolnost da RATEL ne moţe da im oduzme predajnike i 

emitujući program i prodajući oglase. Drugi,  takoĎe koristeći okolnost da RATEL ne moţe da 

im oduzme predajnike, jednostavno odu na novu lokaciju i pomere se na drugu frekvenciju. U 

izveštaju „VojvoĎanski mediji, politički kompromis ili profesionalno izveštavanje“, NDNV ističe 

da većina pirata emituje muzički sadrţaj „uz neizbeţne čestitke i pozdrave, čije naručivanje 

putem SMS-a i posebno tarifiranih telefonskih poziva omogućava velike prihode“. Ovo posebno 

imajući u vidu da ilegalni emiteri nemaju troškove za dozvole, autorska i izvoĎačka prava, što im 

profit čini zagarantovanim. 

 

2.2. Na Internet sajtu RATEL-a, 14. juna, objavljeno je saopštenje Predsednika UO Agencije 

prof. dr Jovana Radunovića, u kojem on obaveštava javnost da je polazeći od skorog usvajanja 

novog Zakona o elektronskim komunikacijama, doneo ličnu odluku da podnese ostavku. U 

saopštenju Radunović se osvrće na uspehe Agencije u prethodnom periodu, a u oblasti 



 17 

radiodifuzije posebno ističe da su stvoreni uslovi za korišćenje satelitske DTH tehnologije, kao i 

uslovi za početak uvoĎenja digitalne televizije.  

 

Članom 14. Zakona o telekomunikacijama, predviĎeno je da je jedan od načina na koji prestaje 

mandat predsednika Upravnog odbora Agencije i podnošenje ostavke Narodnoj skupštini 

Republike Srbije u pisanoj formi. Članom 12. Zakona, meĎutim, predviĎeno je da za slučaj da 

izbor novog člana Upravnog odbora ne bude izvršen do isteka mandata prethodnog, član 

Upravnog odbora kome je mandat istekao nastavlja da obavlja funkciju do okončanja postupka 

izbora novog člana Upravnog odbora. Prelaznim i završnim odredbama Zakona o elektronskim 

komunikacijama, predviĎeno je da danom stupanja na snagu tog zakona, Republička agencija za 

telekomunikacije nastavlja sa radom kao Republička agencija za elektronske komunikacije, a 

članovi Upravnog odbora Republičke agencije za telekomunikacije nastavljaju sa radom do 

izbora članova upravnog odbora Republičke agencije za elektronske komunikacije, u skladu sa 

odredbama novog zakona. 

 

DRŢAVNI ORGANI  

 

3.  NARODNA SKUPŠTINA REPUBLIKE SRBIJE 

 

Narodna skupština Republike Srbije usvojila je, u periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, Zakon 

o elektronskim komunikacijama, o čemu je više reči bilo u delu izveštaja koji se odnosi na 

monitoring procesa usvajanja novih zakona. 

 

4.  MINISTARSTVO ZA TELEKOMUNIKACIJE I INFORMACIONO DRUŠTVO 

 

4.1. Ministarstvo za telekomunikacije i informaciono društvo pokrenulo je 11. juna javnu 

raspravu o Nacrtu strategije razvoja elektronskih komunikacija u Republici Srbiji od 2010. do 

2020. godine. Nacrt Strategije objavljen je na portalu eUprave Republike Srbije. Zajedno sa 

nešto ranije pokrenutom javnom raspravom o Strategiji razvoja informacionog društva od 2010. 

do 2020. godine, Strategija razvoja elektronskih komunikacija čini svojevrsnu Digitalnu agendu 

za Republiku Srbiju. 

 

Nacrt strategije razvoja elektronskih komunikacija bavi se digitalnom televizijom i mreţama za 

emitovanje radio i televizijskih programa u meri u kojoj je digitalizacija zapravo sredstvo za 

kreiranje digitalne dividende, odnosno za oslobaĎanje dela spektra za potrebe mobilnog 



 18 

širokopojasnog pristupa. Nacrt strategije poziva se na istraţivanja Svetske banke iz 2009. 

godine, koja pokazuju da povećanje penetrecije širokopojasnih priključaka od 10%, proizvodi 

povećanje bruto društvenog proizvoda za 1,3%. Iz navedenog Nacrt strategije prepoznaje 

potrebu za uspostavljanjem nezavisne nacionalne širokopojasne komunikacione mreţe koja bi 

trebalo da da obezbedi okruţenje za uvoĎenje komunikacionih usluga za potrebe javne uprave, 

zdravstva, školstva, pravosuĎa, vojske i policije, distribucije televizijskih i radijskih, kao i drugih 

audiovizuelnih i drugih usluga. 

 

4.2. Ministarstvo za telekomunikacije i informaciono društvo organizovalo je 16. i 17. juna 

2010. godine, u saradnji sa GSM Asocijacijom, Ministarsku konferenciju jugoistočne Evrope o 

digitalnoj dividendi. Ministarka za telekomunikacije i informaciono društvo u Vladi Republike 

Srbije Jasna Matić ocenila je da je neophodno da se na nivou regiona postigne dogovor o 

iskorišćavanju digitalne dividende. Matić je na ministarskoj konferenciji istakla da će zemlje 

jugoistočne Evrope doneti odluku o tome kako će biti upotrebljen deo spektra koji se oslobaĎa u 

procesu digitalizacije. To se odnosi i na odluku za koje će usluge deo spektra biti namenjen, 

odnosno kako optimalno podeliti osloboĎen spektar izmeĎu televizija, mobilnih operatora i 

različitih socijalnih i društvenih korisnika u elektronskim komunikacijama, objasnila je ona. 

Procena potencijalne dobiti od digitalne dividende koja će se ostvariti u Srbiji kada se izvrši 

prelaz sa analognog na digitalni prenos televizijskog programa, prema istraţivanju 

predstavljenom na ministarskoj konferenciji, ako bi se digitalna dividenda osim za emitovanje 

iskoristila i za druge namene, poput širokopojasnog pristupa Internetu, kreće se u rasponu od 

572 do 950 miliona evra. 

 

Podsetimo, shodno Akcionom planu uz Strategiju digitalizacije, odluku o alokaciji digitalne 

dividende, Ministarstvo za telekomunikacije i informaciono društvo trebalo je da predloţi Vladi 

Republike Srbije u I kvartalu 2010. godine, a Vlada da je usvoji u II kvartalu. Sa ovim se, kao i sa 

većinom drugih rokova iz Akcionog plana uz Strategiju digitalizacije, kasni. Ono što je dobro, 

jeste da se i kroz ovakve konferencije, makar bile organizovane i u saradnji sa asocijacijom 

mobilnih operatora i industrije koja se bavi GSM telefonijom, a koja nesumnjivo ima interes da 

dobije deo kolača koji digitalna dividenda predstavlja, podstiče javna debata o alokaciji digitalne 

dividende. U krajnjoj liniji, spektar jeste javno dobro, te njegova raspodela mora biti u najšire 

shvaćenom javnom interesu, a ne u interesu bilo koje pojedinačne industrije. 

 

5. MINISTARSTVO KULTURE 

 

Na zajedničkoj konferenciji Ministarstva kulture i Delegacije evropske unije u Srbiji, odrţanoj  

25. juna pod nazivom „Evropski put za srpske medije“, predstavljena je Medijska studija na čijoj 



 19 

su izradi radili eksperti koje je angaţovala Evropska komisija, Bent Norbi Bond, Aleksandar 

Benzek i Andrej Zmeček, a koja bi trebalo da predstavlja osnov za izradu Medijske strategije. 

Planirano je da posle prve prezentacije Medijske studije uslede više od dva meseca javne debate. 

Nataša Vučković Lesendrić pomoćnica ministra kulture zaduţena za medije istakla je da u 

proteklih deset godina nije bilo sistemskog rešavanja problema sa kojima se mediji suočavaju i 

da se ministarstvo zato obratilo evropskim ekspertima da izrade jednu ovakvu studiju. 

„Medijska studija je opseţan dokument sa jasnim preporukama kako rešiti probleme koji su se 

nagomilali na medijskoj sceni Srbije, izmeĎu ostalog, i zbog previše propisa, slabog 

administrativnog kapaciteta i izostanka samoregulacije,“ naglasila je Vučković Lesendrić. 

Predstavnik Evropske komisije u Srbiji Vensan Deţer objasnio je da je Medijska studija početni 

korak u reorganizovanju srpske medijske scene i uvod u opseţnu javnu raspravu. „Jasno je da su 

svi mediji u svetu i Evropi suočeni sa ekonomskom krizom koja je pogodila sve privredne grane. 

Ali, mediji su često ţrtva ne samo ekonomskog, već i političkog pritiska i to moţe uticati na 

uredničku slobodu i profesionalne standarde,“ rekao je Deţer. „Očekujem neslaganja i 

kontroverze, što je vaţno u demokratskom procesu, ali najvaţnije je da je javna debata na ovu 

temu počela,“ poručio je. U nastavku rada konferencije, eksperti angaţovani na izradi Medijske 

studije, poredili su srpsku medijsku scenu sa scenom u Danskoj, Austriji i Nemačkoj. Najavljeno 

je da će u okviru javne debata o restrukturiranju medijske scene u Srbiji, u narednom periodu  

biti odrţano šest okruglih stolova. 

 

Uz konstataciju da je dobro da je Medijska studija napravljena, te da je još bolje što, gotovo 

godinu dana nakon najave otpočinjanja rada na Strategiji razvoja medija u Srbiji prezentacijom 

Studije otpočinje debata o restrukturiranju medijske scene u Srbiji, polazeći od činjenice da je 

ovaj opsešan dokument koji sa aneksima u originalu na engleskom jeziku ima više od 360 

strana, a koji do isteka perioda na koji se ovaj izveštaj odnosi još nije bio dostupan na srpskom 

jeziku, analizom same Studije i njenih preporuka, opširnije ćemo se baviti u narednom izveštaju. 

 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE 

 

6. OFPS, kolektivna organizacija za zaštitu srodnih prava proizvoĎača 

fonograma 

 

Dana 21.06.2010. godine predsednik Upravnog odbora Organizacije proizvoĎača fonograma 

Srbije - OFPS Branislav Stojanović i predsednik Upravnog odbora Organizacije za kolektivno 

ostvarivanje prava interpretatora - PI Ţivorad Ajdačić, potpisali su Ugovor o poslovnoj saradnji, 

u skladu sa članom 127. Zakona o autorskom i srodnim pravima. Informacija o potpisivanju 

Ugovora, ali ne i sam Ugovor, objavljeni su na Internet prezentaciji OFPS-a. Ugovor je, meĎutim 



 20 

objavljen na Internet prezentaciji Organizacije za kolektivno ostvarivanje prava interpretatora – 

PI. 

 

Članom 127. Zakona o autorskom i srodnim pravima predviĎeno je da se naknada za emitovanje 

i reemitovanje fonograma, javno saopštavanje fonograma i javno saopštavanje fonograma koji 

se emituje, na koju imaju pravo proizvoĎači izdatih fonograma i interpretatorska naknada za 

emitovanje i reemitovanje interpretacija sa snimka izdatog na nosaču zvuka, za javno 

saopštavanje interpretacija koje se emituju sa snimka izdatog na nosaču zvuka i za javno 

saopštavanje interpretacija sa snimka izdatog na nosaču zvuka, naplaćuju od korisnika u vidu 

jedinstvene naknade. Naplatu jedinstvene naknade vrši jedna organizacija, odreĎena ugovorom 

zaključenim izmeĎu organizacije interpretatora i organizacije proizvoĎača fonograma. 

Navedenim ugovorom organizacije su duţne da odrede i visinu troškova naplate jedinstvene 

naknade i učestalost predaje dela jedinstvene naknade drugoj organizaciji. Ugovor se, o trošku 

organizacija, objavljuje u „Sluţbenom glasniku Republike Srbije“. Potpisanim Ugovorom je 

predviĎeno da će jedinstvenu naknadu za račun obe organizacije naplaćivati OFPS. Kao osnovni 

obračunski period za prenos sredstava jeste kalendarski mesec. Ugovor predviĎa da se bruto 

iznos prikupljen po osnovu jedinstvene naknade za obračunski mesec, umanjen za iznos koji se 

izdvaja u fond za finansiranje stručnih radnih tela, predviĎenih ugovorom (zajednička sluţba 

naplate OFPS – PI, Savet proizvoĎača fonograma i interpretatora i Koordinator PI, čije us 

nadleţnosti utvrĎene ugovorom), umanjen za iznos koji se izdvaja u fond za finansiranje sudskih 

taksi za potrebe sudske naplate jedinstvene naknade i umanjen za iznos koji se izdvaja u fond za 

finansiranje zastupnika na terenu i za ukupno fakturisan PDV, deli sa dva, te da na taj način 

dobijeni iznos sredstava OFPS  prenosi na PI. Ugovorom je predviĎeno da iznos koji se izdvaja u 

fond za finansiranje stručnih radnih tela, predviĎenih ugovorom ne moţe biti manji od 10% niti 

veći od 20% od ukupno naplaćene ubrane naknade na godišnjem nivou. Iznos koji se izdvaja u 

fond za finansiranje sudskih taksi odreĎuje Savet proizvoĎača fonograma i interpretatora, na 

predlog rukovodioca Zajedničke sluţbe koji ga podnosi nakon konsultacija sa pravnom sluţbom. 

Iznos koji se izdvaja u fond za finansiranje zastupnika na terenu odreĎuje rukovodilac 

Zajedničke sluţbe u procentualnom iznosu, i predlaţe Savetu koji ga odobrava odnosno 

odbacuje. Ono što se, meĎutim, već na prvi pogled vidi, jeste da dve kolektivne organizacije nisu 

uspele da troškove u vezi sa naplatom jedinstvene naknade, odrţe u okvirima procenta koji 

propisuje Zakon o autorskom i srodnim pravima. Naime, Zakonom je predviĎeno da troškovi 

nastali u vezi sa naplatom jedinstvene naknade, ne mogu biti veći od 10% njene vrednosti. 

Potpisanim ugovorom, deklarativno se konstatuje zajednička namera ugovornih strana da se 

ukupni troškovi finansiraju iz zbira razlike osnovne i uvećane naknade i 10% od osnovne 

naknade, pri čemu osnovna naknada predstavlja naknadu koja se naplaćuje od korisnika koji su 

zaključili ugovor sa organizacijama i time pribavili dozvolu za korišćenje fonograma i 

interpretacija, a uvećana naknada predstavlja naknadu koja se naplaćuje od korisnika koji nisu 



 21 

zaključili ugovor sa organizacijama, odnosno koji nisu pribavili dozvolu za korišćenje fonograma 

i interpretacija. U svakom slučaju, kako iz potpisanog Ugovora proizilazi, samo troškovi 

finansiranja stručnih radnih tela angaţovanih u naplati, opredeljeni na ne manje od 10%, niti 

više od 20% od ukupno naplaćene ubrane naknade na godišnjem nivou, uz činjenicu da ovim 

troškovima još treba dodati i iznose sudskih taksi i plaćanje zastupnika na terenu, očigledno 

ukazuju da će troškovi u vezi sa naplatom daleko premašivati gornju granicu koju je za njih 

predvideo zakonodavac. 

 

7. SOKOJ, kolektivna organizacija za zaštitu autorskih prava autora muzičkih 

dela 

 

SOKOJ je 30. juna saopštio da je ukupan fond za raspodelu autorima po osnovu emitovanja, 

javnog izvoĎenja i javnog saopštavanja muzičkih dela, u 2009. godini, iznosio 327.668.624,00 

dinara. U poreĎenju sa obračunskom 2008. godinom, ovaj fond je uvećan za 23%. SOKOJ je 

takoĎe objavio da u raspodeli, po obračunu za 2009. godinu, učestvuje 7.816 autora i nosilaca 

autorskog prava, a da prosečno ostvarena tantijema autora i nosilaca prava za obračunsku 2009. 

godinu iznosi 22.206,46 dinara. Isplata je, kako se navodi, izvršena u periodu od 25. do 30. juna 

2010. godine. 

 

Iako podaci koje je SOKOJ objavio u vezi sa obimom sredstava koji su ušli u fond za raspodelu 

autorima i drugim nosilocima autorskog prava, nisu dovoljni za sveobuhvatnu analizu, neke 

stvari već na prvi pogled upadaju u oči. Naime, iako se ne vidi koji deo prikupljenih sredstava je 

naplaćen od emitera, niti da li su eventualno troškovi koje SOKOJ ima u vezi sa naplatom 

smanjeni, ispostavlja se da je SOKOJ u vremenu krize fond za raspodelu uvećan za neverovatnih 

23%. Ako se uzme da je u istom periodu trţište oglašavanja na radiju i televiziji, po nekim 

procenama, opalo za 50%, a da se kriza oseća i u drugim oblastima u kojima posluju korisnici od 

kojih SOKOJ naplaćuje naknadu, ovoliki rast fonda za raspodelu moţe da ukazuje jedino na 

neodrţivost opterećenja koje naknade za korišćenje muzičkih dela predstavljaju korisnicima. 

 

 

V  PROCES DIGITALIZACIJE 

 

Osim aktivnost Ministarstva za telekomunikacije i informaciono društvo opisanih u delu ovog 

izveštaja koji se bavi monitoringom rada drţavnih organa, a koji posredno jesu u vezi sa 

procesom digitalizacije utoliko što predstavljaju svojevrstan uvod u javnu raspravu o alokaciji 

digitalne dividende, nikakvi pomaci koji bi se ticali procesa digitalizacije nisu zabeleţeni. 



 22 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Večernje Novosti prenele su da je preduzeće „Hemo“ Davora Čičića iz Kraljeva novi vlasnik 

„Ibarskih novosti“, doskora najveće kraljevačke informativne kuće koja u svom sastavu, osim 

istoimenog nedeljnog lista, ima i regionalnu televiziju i lokalni radio. Takvu odluku doneo je 

Odbor poverilaca razmatrajući ponude po oglasu za javnu prodaju ove medijske kuće u kojoj je 

krajem januara, posle propale privatizacije, uveden stečaj, a potom oglašen i bankrot. 

„Ništa spektakularno, ali - preţiveli smo. U meĎuvremenu, pokrenuli smo televizijski i radio-

program, a sada već imamo ambicije da oţivimo i list koji ne izlazi još od avgusta prošle godine,“ 

izjavila je Zorica Cerovina-Nikodijević, glavni i odgovorni urednik TV Kraljevo.  

 

Radnici RTV Krajina iz Negotina, nakon što im je krajem prošle godine raskinuta privatizacija, a 

firma prešla u nadleţnost Akcijskog fonda Srbije, zatraţili su od nadleţnih da im pomogne da 

pokrenu stečajni postupak. Na ovaj korak odlučili su se, jer ne vide izlaz iz krize u koju su zapali, 

maltene od privatizacije. Zaposleni u ovoj medijskoj kući već dve godine nemaju overene 

zdravstvene knjiţice, ne primaju plate, niti su sigurni da su im namireni doprinosi. Posle više od 

tri decenije postojanja nisu više ni u etru, jer su im oduzete frekvencije, a ostali su i bez dela 

osnovnih sredstava koja se prodaju po izvršnoj presudi donetoj po tuţbi osmoro bivših i 

sadašnjih radnika.  

 

Navedeni primeri svedoče o opštoj situaciji u kojoj se za svoj opstanak bore i privatizovani, i još 

neprivatizovani lokalni i regionalni mediji u Srbiji, na tankoj liniji izmeĎu preţivljavanja i apela 

nadleţnima, ne da pomognu opstanak medija, nego da pomognu da medij ode u stečaj. Nadleţni 

i dalje ne nude nikakva sistemska rešenja koja bi, u interesu lokalnih zajednica, pruţila makar 

minimum nade za odrţiv razvoj lokalnih medija u Srbiji. 

 

 

VII ZAKLJUČAK 

 

Nekoliko jako loših stvari obeleţilo je medijsku scenu u Srbiji tokom juna. Eskalirala je afera 

„Novosti“ i dovela do odluke nemačke kompanije WAZ da se povuče iz Srbije. Sabor Islamske 

zajednice pozvao je muslimane na bojkot lista „Blic“ zbog fotomontaţe muftije Muamera 

Zukorlića objavljene u satiričnoj rubrici lista, uz optuţbe da objavljivanje fotomontaţe 

simbolizuje nastavak „genocidne politike“ prema muslimanima i uz odštetni zahtev od 100 

miliona evra. Emisija koja je trebalo da se bavi aferom u čijoj osnovi je neracionalno i 

netransparentno trošenje novca poreskih obveznika, skinuta je sa programa javnog servisa, 



 23 

samo nekoliko minuta pre nego što je trebalo da počne njeno snimanje. Nemušto objašnjenje da 

je skidanje emisije traţio pravni tim RTS-a, bez i jedne saopštene rečenice koja bi ukazivala na 

stav koji po takvom zahtevu pravnika ima ureĎivački tim, otvorila je pitanje sposobnosti 

urednika i rukovodilaca RTS-a da se odupru pritiscima, kada i ako se na njih vrše. Ovo posebno 

u svetlu činjenice da je krajem meseca Upravni odbor RTS-a poverio dosadašnjem direktoru 

Aleksandru Tijaniću, većinom glasova, još jedan četvorogodišnji mandat na čelu te kuće. Autori 

ovog izveštaja ponovnim izborom Tijanića u ovom izveštaju nisu se posebno bavili, budući da 

odluka Upravnog odbora sa obrazloţenjem učinjenog izbora, još uvek nije objavljena. Usvojen je 

Zakon o elektronskim komunikacijama u tekstu koji otvara prostor da se praćenjem listinga 

odlaznih i dolaznih poziva novinara, lakše otkrivaju izvori njihovih informacija. Izostao je bilo 

kakav pozitivni pomak po pitanjima procesa privatizacije medija. S druge strane, isti Zakon o 

elektronskim komunikacijama, doneo je i neke pozitivne novine, odnosno stavlja u izgled da će 

borba protiv piratskih radio i TV stanica u Srbiji napokon postati efikasnija. TakoĎe, godinu 

dana nakon najave otpočinjanja rada na Strategiji razvoja medija u Srbiji, prezentacijom 

medijske Studije na čijoj su izradi radili eksperti koje je angaţovala Evropska komisija, čitava 

priča oko strategije napokon je pokrenuta s mrtve tačke. Kakav god stav imali o preporukama 

koje Studija sadrţi, nesporno je da ona predstavlja početak javne debate. A odsustvo javne 

debate i arbitrarne odluke donesene bez konsultacija sa medijima, medijskim i novinarskim 

udruţenjima, bile su ključne odlike vremena u kome je srpska medijska scena dovedena u 

nezavidnu poziciju u kojoj se danas nalazi. 

 


